Onlangs keurde de Vlaamse regering een aanzienlijke golf aan subsidies goed voor projecten in onze regio. De cijfers spreken voor zich: Dendermonde ontving een half miljoen euro voor een fietstunnel, Aalst haalde maar liefst 1,4 miljoen euro binnen voor een innovatiehub rond zorg en technologie, en ook Odisee Hogeschool kreeg 300.000€ steun.In totaal werd meer dan 6 miljoen € verdeeld.
Op de gemeenteraad van maart polste ik bij het schepencollege welke projecten onze stad zou indienen in het kader van deze oproepen. Men antwoordde toen dat enkel een door SOLVA voorbereid, kleinschalig project rond elektrisch laden voor fietsen werd ingediend, maar geen enkele eigen aanvraag vanuit de stad zelf.
Nu de indrukwekkende bedragen bekend zijn, betreur ik ten zeerste dat onze stad deze kans heeft laten liggen en geen project met de nodige body heeft ingediend. Dit kon nog tot in juni. Zeker nu de belastingen fors verhogen en er op tal van beleidsdomeinen wordt bespaard, moet een stad als de onze alles op alles zetten om elke mogelijke subsidiestroom aan te trekken. Dit is geen luxe, maar een verplichting.
Dit jaar werd onze streek rechtstreeks vanuit de Vlaamse begroting betoelaagd, met focus op mobiliteit en ondernemerschap. Vanaf 2027 zou de Denderregio bovendien in aanmerking komen voor een GTI-statuut. GTI staat voor Geïntegreerde Territoriale Investering – een Europees instrument dat lidstaten toelaat om diverse Europese fondsen makkelijker te bundelen voor een specifieke regio. Limburg, West-Vlaanderen en de Kempen gingen ons hierin voor, en de resultaten daar bewijzen dat deze aanpak kan leiden tot de toewijzing van aanzienlijke middelen aan onze regio.
Ik ben van oordeel dat we het ons niet kúnnen veroorloven om een tweede keer een dergelijke subsidiecall te missen. De toekomst van onze stad en de investeringen die we nodig hebben staan op het spel.
Om die reden heb ik hierover de volgende vragen aan het schepencollege: