Terug
Gepubliceerd op 13/06/2025

2025_RMW_00018 - Seniorenvoorzieningen - WZC Klateringen - wijziging van de opnameovereenkomst van WZC en KV Klateringen - goedkeuring

Raad voor Maatschappelijk Welzijn
ma 23/06/2025 - 19:30 Gemeenteraadszaal
2025_RMW_00018 - Seniorenvoorzieningen - WZC Klateringen - wijziging van de opnameovereenkomst van WZC en KV Klateringen - goedkeuring 2025_RMW_00018 - Seniorenvoorzieningen - WZC Klateringen - wijziging van de opnameovereenkomst van WZC en KV Klateringen - goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt voorgesteld om de opnameovereenkomsten zoals ze goedgekeurd werden op de raad voor maatschappelijk welzijn van 19 november 2009 op te heffen en de gewijzigde opnameovereenkomsten van 31 maart 2025 voor woonzorgcentrum en kortverblijf Klateringen goed te keuren. In de opnameovereenkomsten werd de korting bij afwezigheid van een bewoners van meer dan één dag aangepast. Het woonzorgcentrum geeft momenteel bij een afwezigheid van een bewoner van meer dan één dag een korting van 4,22 euro op de ligdagprijs. Als gevolg van de stijging van de dagprijzen van de afgelopen jaren, voldoet deze korting niet meer aan het wettelijke vereiste kortingspercentage van 10% van de laagst gehanteerde dagprijs. We vermelden voortaan geen vast kortingsbedrag meer in de opnameovereenkomst maar wel een kortingspercentage van 10% van de laagste gehanteerde dagprijs, zoals vermeld in de wetgeving.

Argumentatie

De regelgeving (het besluit van de Vlaamse regering van 30 november 2018) vermeldt een kortingspercentage van 10% op de laagst gehanteerde dagprijs bij afwezigheid van een bewoner. 

Het woonzorgcentrum geeft momenteel bij een afwezigheid van een bewoner van meer dan één dag een korting van slechts 4,22 euro op de ligdagprijs. Als gevolg van de stijging van de dagprijzen van de afgelopen jaren, voldoet deze korting niet meer aan het wettelijke vereiste kortingspercentage van 10% van de laagst gehanteerde dagprijs. We stellen voor om in de opname-overeenkomst voortaan geen vast kortingsbedrag meer te vermelden maar een kortingspercentage van 10% van de laagste gehanteerde dagprijs, zoals vermeld in de wetgeving. Concreet betekent dit dat we voortaan een korting op de dagprijs van 5,68 euro zullen geven. Als gevolg hiervan ramen we dat het woonzorgcentrum jaarlijks ongeveer 1274,58 euro minder inkomsten zal hebben: we hadden vorig jaar 873 afwezigheidsdagen waarvoor we een bijkomende korting van 1,46 euro geven (5,68 euro - 4,22 euro).

In bijlage vindt u een document met een overzicht van de wijzigingen, de opnameovereenkomsten van het wzc en het kv Klateringen van 19 november 2009 waarvoor we de opheffing vragen en de vernieuwde opnameovereenkomsten van het wzc en het kv Klateringen waarin het voorgestelde kortingspercentage van 10% bij afwezigheid van een bewoner van meer dan één dag, opgenomen is. 

Juridische grond

Besluit van de Vlaamse Regering van 30 november 2018, artikel 509/1. §2. Bij afwezigheid van de bewoner worden de door hem niet-gebruikte diensten en leveringen in mindering gebracht op de factuur en dit met een dagbedrag dat minstens 10% van de laagste dagprijs in het woonzorgcentrum bedraagt, exclusief de kortingen die op de dagprijs toegepast worden. De terugbetaling gaat in vanaf de eerste volledige dag dat een bewoner afwezig is.

Woonzorgdecreet van 15 februari 2019, artikel 7, De beheersinstantie voert een duidelijke communicatie over het opnamebeleid. Voor de inschrijving in het woonzorgcentrum kan geen vergoeding gevraagd worden.

Woonzorgdecreet van 15 februari 2019, artikel 12, De opname wordt geconcretiseerd in een schriftelijke opnameovereenkomst die de belanghebbende partijen ondertekenen en die minstens de volgende bepalingen bevat:
1° de volgende administratieve gegevens:
a) de identificatiegegevens van de contracterende partijen;
b) het erkenningsnummer van het woonzorgcentrum;
c) de voorziene opnamedatum;
d) de woongelegenheid in een één- of tweepersoonskamer die aan de bewoner bij de opname wordt toegewezen;
2° de opname en ontslagprocedure die de volgende elementen bevat:
a) de opnameprocedure en de opnamevoorwaarden;
b) de regeling voor het verbreken van de overeenkomst vóór de vastgelegde opnamedatum. Het is niet toegestaan een reservatievergoeding aan te rekenen;
c) de omstandigheden die aanleiding kunnen geven tot ontslag uit het woonzorgcentrum, de ontslagprocedure en de opzeggingstermijn;
d) de wijze waarop de bewoner de overeenkomst kan beëindigd, en de toepasselijke opzeggingstermijn, in voorkomend geval, de regeling voor de verbrekingsvergoeding;
e) de specifieke regelingen bij tijdelijke afwezigheid of overlijden van de bewoner;
3° de dagprijs en de facturatie die de volgende elementen worden bevatten:
a) het bedrag en de samenstelling van de dagprijs die van toepassing op de vastgelegde opnamedatum;
b) de bedragen, de reden en de periode van toegestane kortingen op de dagprijs;
c) de diensten en leveringen die aanleiding geven tot de aanrekening van een extra vergoeding;
d) de regeling voor voorschotten ten gunste van derden;
e) een eventuele voorschotregeling voor de dagprijs;
f) de tarieven voor terugbetaling voor de niet-gebruikte leveringen en diensten;
g) in voorkomend geval, het bedrag van de waarborgsom en de mogelijke aanwending ervan of de regeling inzake borgstelling;
h) de percentages van de interesten en de procedure bij laattijdige betaling van de factuur;
i) de percentages van de interesten, de procedure en de ontvankelijkheids-vereisten bij niet-betaling van de factuur;
4° de regelingen voor de aansprakelijkheid en de verzekeringen;
5° de vermelding dat de beheersinstantie geen goederen, noch gelden van de bewoner in beheer neemt, met uitzondering van het beheer van het zakgeld en de verrekening van kosten die rechtstreeks met het verblijf in het woonzorgcentrum te maken hebben;
6° de wijze waarop de overeenkomst kan worden gewijzigd;
7° de regeling voor het verwijderen van de persoonlijke goederen van de bewoner bij de beëindiging van de overeenkomst;
8° een verklaring in eer en geweten van de bewoner of zijn vertegenwoordiger dat ze correcte informatie verschaffen aan het woonzorgcentrum. Bij fouten of onregelmatigheden ten gevolge van opzettelijk verzwijgen of opzettelijk onjuist mededelen van informatie, zal de bewoner of zijn vertegenwoordiger aansprakelijk gesteld worden.
In het eerste lid, 3°, d), wordt verstaan onder voorschot ten gunste van derden: elke uitgave die het woonzorgcentrum betaalt op naam van de bewoner en die door de bewoner of zijn vertegenwoordiger terugbetaalt.
De schriftelijke opnameovereenkomst is van onbepaalde duur. Elke bepaling of de toepassing ervan die niet in overeenstemming is met de erkenningsvoorwaarden, is nietig en zonder voorwerp. Er kan geen enkele vergoeding aangerekend worden vóór de schriftelijke opnameovereenkomst ondertekend is.

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 77-78 van het decreet lokaal bestuur
De raad voor maatschappelijk welzijn is bevoegd op basis van artikel 77-78 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

De Raad voor Maatschappelijk Welzijn heft de opnameovereenkomsten zoals ze goedgekeurd werden op de raad voor maatschappelijk welzijn van 19 november 2009 op en geeft goedkeuring aan de gewijzigde opnameovereenkomst en de gewijzigde interne afsprakennota van het woonzorgcentrum en kortverblijf Klateringen van 31 maart 2025. In de opnameovereenkomsten werd de korting bij afwezigheid van een bewoners van meer dan één dag aangepast. Het woonzorgcentrum geeft momenteel bij een afwezigheid van een bewoner van meer dan één dag een korting van 4,22 euro op de ligdagprijs. Als gevolg van de stijging van de dagprijzen van de afgelopen jaren, voldoet deze korting niet meer aan het wettelijke vereiste kortingspercentage van 10% van de laagst gehanteerde dagprijs. We vermelden voortaan geen vast kortingsbedrag meer in de opnameovereenkomst maar wel een kortingspercentage van 10% van de laagste gehanteerde dagprijs, zoals vermeld in de wetgeving.