Terug College van burgemeester en schepenen

ma 25/08/2025 - 13:00 Vergaderzaal 1

Bespreekpunten

Grondgebiedzaken

Omgeving

Huisvesting

Stafdienst

Secretariaat

Financiën

Financiën

Interne dienstverlening

Overheidsopdrachten

Technische uitvoering

Technische dienst

Consensuspunten

Vrije tijd en onderwijs

Onderwijs

Archief

Bibliotheek

Cultuur

Evenementen

Grondgebiedzaken

Mobiliteit

Lokale economie

Omgeving

  • Het college van burgemeester en schepenen verleent een voorwaardelijke vergunning voor het verbouwen en uitbreiden van een woning.


  • Het college van burgemeester en schepenen weigert een vergunning voor het regulariseren van een carport-berging en verharding.

    De motivatie luidt als volgt:

    Het perceel waarvoor aanvraag is gelegen in woongebied met landelijk karakter en natuurgebied. De aanvraag is niet gelegen in een verkaveling, BPA of RUP. De bepalingen van het gewestplan zijn van toepassing.

    De betreffende constructie die men wenst te regulariseren is gelegen in natuurgebied. Ook de aangelegde verharding naar het bijgebouw is aangelegd in natuurgebied.

    Gewestplanbestemming
    Het Koninklijk Besluit betreffende de inrichting en de toepassing van de ontwerp-gewestplannen en de gewestplannen omschrijft in artikel 13 de groen- en natuurgebieden.
    4.3. De groengebieden zijn bestemd voor het behoud, de bescherming en het herstel van het natuurlijk milieu. 
    4.3.1. De natuurgebieden omvatten de bossen, wouden, venen, heiden, moerassen, duinen, rotsen, aanslibbingen, stranden en andere dergelijke gebieden. In deze gebieden mogen jagers- en vissershutten worden gebouwd voor zover deze niet kunnen gebruikt worden als woonverblijf, al ware het maar tijdelijk. 
    4.3.2. De natuurgebieden met wetenschappelijke waarde of natuurreservaten zijn de gebieden die in hun staat bewaard moeten worden wegens hun wetenschappelijke of pedagogische waarde. In deze gebieden zijn enkel de handelingen en werken toegestaan, welke nodig zijn voor de actieve of passieve bescherming van het gebied.

    Het plaatsen van een carport en bijkomende verharding kan men bezwaarlijk aannemen als behoud, bescherming of herstel. Evenmin kan een carport aanzien worden als jagers- of vissershut. Het advies van het Agentschap Natuur & Bos is in die zin dan ook ongunstig. De aanvraag is in strijd met de wet- en regelgeving op de ruimtelijke ordening.
    Onderstaande direct werkende normen zijn hierbij van toepassing:
    Artikel 16 Decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu van 21.10.1997
    Onderstaande doelstellingen of zorgplichten zijn hierbij van toepassing:
    Artikel 14 §1 Decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu van 21.10.1997

    Waterbeleid
    Het advies van de Provincie, dienst Integraal waterbeleid, is ongunstig, zie bij de 'watertoets'

    Onroerend Erfgoed
    Het advies van het Agentschap Onroerend Erfgoed van 08-07-2025 is ongunstig:
    Uit onze behandeling van het dossier blijkt dat de handelingen afbreuk doen aan de bescherming. Het perceel ligt vervat in het cultuurhistorisch landschap ‘Neigembos, fase 2’, beschermd omwille van de esthetische en natuurwetenschappelijke erfgoedwaarden. Het Neigembos is een getuigenbos met verschillende bronniveaus en vormt de waterscheidingslijn tussen het Dender- en het Zennebekken. Het bos herbergt zeer waardevolle vegetaties. De vallei van de Prindaalbeek ten noorden is asymmetrisch gevormd. De woning Prindaal 53 bevindt zich in deze vallei, op de overgang tussen het gehucht ‘Prindaal’ en het bos. De woning bevindt zich op het kruispunt van de weg Prindaal met een trage weg (chemin nr. 21 volgens de atlas der buurtwegen).
    Binnen de bescherming zien we kleinschalige bebouwing, gekenmerkt door woningen van het langgeveltype onder zadeldak. Deze bebouwing is historisch reeds lange tijd aanwezig. De carport-berging is weg van de woning en vlakbij de bosrand geplaatst. Naar de carport-berging is een oprit voorzien in halfverharding. Vlakbij dit volume is nog een volume aanwezig dat er niet stond ten tijde van de bescherming. De inplanting bij de bosrand heeft een versnipperende werking op het landschap en heeft hierdoor een negatieve impact op het beschermd cultuurhistorische landschap. 
    Deze motivering geeft aan dat de gevraagde handelingen niet overeenstemmen met de direct werkende normen van de regelgeving Onroerend erfgoed, namelijk met: 
    • actief behoudsbeginsel (art. 6.4.1 Onroerenderfgoeddecreet); 
    • passief behoudsbeginsel (art. 6.4.3 Onroerenderfgoeddecreet); 
    • bijzondere voorschriften uit het koninklijk besluit van 16/10/1981: 
    Art. 2: voor de behartiging van het nationaal belang worden de volgende beperkingen aan de rechten van de eigenaars gesteld: 
    A. Onverminderd de bestaande wetten en reglementen terzake, is verboden: 
    1. Het oprichten van een gebouw of een constructie of het plaatsen van een inrichting, zelfs uit niet duurzame materialen, die in de grond is ingebouwd, aan de grond is bevestigd of op de grond steun vindt ten behoeve van de stabiliteit en bestemd is om ter plaatse te blijven staan, ook al kan zij uit elkaar genomen worden. 
    art 4.4.3 VCRO stelt:

    Indien uit de verplicht in te winnen adviezen blijkt dat het aangevraagde strijdig is met direct werkende normen binnen andere beleidsvelden dan de ruimtelijke ordening, of indien dergelijke strijdigheid manifest reeds uit het aanvraagdossier blijkt, wordt de vergunning geweigerd of worden in de aan de vergunning verbonden voorwaarden waarborgen opgenomen met betrekking tot de naleving van de sectorale regelgeving.

    Gelet op de ongunstige adviezen en de strijdigheid met het gewestplan doorstaat de aanvraag de legaliteitstoets niet. Er is geen vergunningsgrond voor de wederrechtelijk opgericht constructie en verharding.



  • Het college van burgemeester en schepenen verleent een voorwaardelijke vergunning voor het plaatsen van een laadinfrastructuur en oprichten van een MS cabine.

  • Het college van burgemeester en schepenen verleent een voorwaardelijke vergunning voor het isoleren en bekleden van de voorgevel.

  • Het college van burgemeester en schepenen verleent een voorwaardelijke vergunning voor het isoleren van de voorgevel en aanbrengen van gevelbekleding.

  • Het college van burgemeester en schepenen verleent een voorwaardelijke vergunning voor het regulariseren van de inplanting van een woning.


  • Het college van burgemeester en schepenen verleent een voorwaardelijke vergunning voor het het verbouwen van een gesloten woning met inbegrip van een nieuwe tuinberging en heraanleg tuin.

  • Het college van burgemeester en schepenen verleent een voorwaardelijke vergunning voor het plaatsen van een zwembad.

  • Het college van burgemeester en schepenen verleent een voorwaardelijke vergunning voor het isoleren van de gevel en plaatsen van nieuwe gevelsteen.

  • Het college van burgemeester en schepenen verleent een voorwaardelijke vergunning voor het regulariseren van een ééngezinswoning.

  • Het college van burgemeester en schepenen verleent een voorwaardelijke vergunning voor het isoleren van de voorgevel en aanbrengen van crepi.

  • Het college van burgemeester en schepenen weigert een vergunning voor het slopen bestaande aanbouw en uitbreiden woning.

    De motivatie luidt als volgt:

    Het aangevraagde perceel is gelegen in woongebied met landelijk karakter en deels in natuurgebied (achterste deel tuinzone). De aanvraag is niet gelegen in een verkaveling, BPA of RUP. De bepalingen van het gewestplan zijn van toepassing. De aanvraag is principieel in overeenstemming met de voorschriften van het gewestplan.

    De voorschriften van de gewestelijke hemelwaterverordening moeten worden nageleefd.

    Het advies van de stedelijke dienst Mobiliteit en openbare werken is ongunstig. De nodige planaanpassingen zijn noodzakelijk.
    Op heden wordt niet voldaan aan de gewestelijke verordening hemelwater. Dit vormt een legaliteitsbelemmering.
    Bijkomend dient opgemerkt te worden dat er in het verleden slechts een vergunning werd afgeleverd voor het oprichten van de woning (03-05-1977) en het plaatsen van een prefab garagebox (20-06-1978). Op het perceel zijn echter heel wat constructies en verhardingen aanwezig die geen deel uitmaken van een vergunde toestand. Het perceel dient volledig in kaart gebracht te worden en alle niet vrijgestelde handelingen dienen geregulariseerd te worden. Het woongebied met landelijk karakter is grotendeels verhard en de draagkracht van het perceel komt hierdoor in het gedrang.
    Op de plannen staat de zonegrens met het achterliggende natuurgebied niet aangeduid. Het gedeelte gelegen in natuurgebied betreft VEN gebied (Neigem- en Berchembos) en daarnaast ook Habitatrichtlijngebied (Bossen van de Vlaamse Ardennen en andere Zuidvlaamse bossen). Er dient bijgevolg heel omzichtig omgegaan te worden met het oprichten van constructies en verhardingen op het perceel.


  • Het college van burgemeester en schepenen verleent een voorwaardelijke vergunning voor het verbouwen van een eengezinswoning.

  • Het college van burgemeester en schepenen verleent een voorwaardelijke vergunning voor het bouwen van een open bebouwing.

  • Het college van burgemeester en schepenen verleent een voorwaardelijke vergunning voor het plaatsen van een hoogspanningscabine na sloop bestaande cabine.

Leefmilieu

Huisvesting

Ruimtelijke ordening

Openbare werken

Patrimonium

Politie

Politie

Interne dienstverlening

Overheidsopdrachten

Personeelsdienst

Hulp- en dienstverlening

Algemene hulpverlening

Burgerzaken

Oudere en kind

Thematische hulpverlening

Financiën

Financiën


Publicaties

Besluitenlijst