Terug
Gepubliceerd op 13/06/2025

Mondelinge vraag van raadslid Stijn Vermassen: HandyPark app

Gemeenteraad
ma 23/06/2025 - 19:30 Gemeenteraadszaal
Mondelinge vraag van raadslid Stijn Vermassen: HandyPark app Mondelinge vraag van raadslid Stijn Vermassen: HandyPark app

Motivering

Indiener(s)

Stijn Vermassen

Gericht aan

Dany Goessens

Toelichting

Zoals jullie weten, vind ik het bijzonder belangrijk dat we goed zorgen voor personen met een beperking. Sinds kort is de HandyPark app beschikbaar voor iedereen in België die over een parkeerkaart voor personen met een handicap beschikt. De app werd door de stad Antwerpen ontwikkeld en kan nu door alle steden en gemeenten gebruikt worden. Een dergelijk systeem is bijzonder nuttig omdat er vaak misverstanden opduiken door de digitalisering van het parkeerbeleid. Het probleem dat HandyPark oplost, is dat de traditionele fysieke parkeerkaart voor personen met een handicap gekoppeld is aan de persoon, niet aan een specifiek kenteken. Dit betekent dat scanauto's deze kaarten niet kunnen detecteren, wat soms kan leiden tot onterechte parkeerboetes en de bijbehorende frustratie en onbegrip. HandyPark stelt houders van zo'n kaart in staat om hun kaart digitaal te koppelen aan één of meerdere nummerplaten, waardoor het digitaal parkeerrecht wordt geactiveerd en scanauto's of parkeerwachters met tablets op de hoogte worden gebracht. 

Niet iedereen kan even vlot met digitale systemen werken. Daarom is het belangrijk om inwoners met een parkeerkaart voor personen met een handicap extra hulp te bieden. Ik pleit er dan ook voor dat we dit goed aanpakken en de nodige ondersteuning uitwerken.

Op alle plaatsen in België waar gewerkt wordt met de HandyPark app, wordt het dus gemakkelijker parkeren. De app laat ook ruimte om tijdelijk een andere nummerplaat te registreren zodat deze app ook toegankelijk is voor personen met een handicap die niet over een eigen wagen beschikken.

Gelet op bovenstaande argumentering heb ik onderstaande vragen voor het schepencollege:

  1. Is onze stad al aangesloten bij het HandyPark platform, of zijn er plannen om dit te doen? 
  2. Indien ja, vanaf wanneer zal de app in onze stad kunnen gebruikt worden?
  3. Zal het stadsbestuur de Ninovieters omstandig hierover informeren? Hoe zal de communicatie naar de Ninovieters verlopen? Worden er bv. infodagen georganiseerd om mensen te helpen bij het installeren van de app?
  4. Zal er actief gecommuniceerd worden naar organisaties en vrijwilligers die vaker in contact komen met personen met een handicap? Hoe gaan jullie dit organiseren?