Terug
Gepubliceerd op 13/06/2025

2025_GR_00239 - Politie - personeel - openverklaring vacante betrekkingen in het operationeel kader - goedkeuring

Gemeenteraad
ma 23/06/2025 - 19:30 Gemeenteraadszaal
2025_GR_00239 - Politie - personeel - openverklaring vacante betrekkingen in het operationeel kader - goedkeuring 2025_GR_00239 - Politie - personeel - openverklaring vacante betrekkingen in het operationeel kader - goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de openverklaring van de vacante betrekkingen in het operationeel kader goed te keuren.

Argumentatie

In de personeelsformatie van het operationeel kader zijn volgende betrekkingen voorzien:

1 hoofdcommissaris van politie

4 commissarissen van politie

18 hoofdinspecteurs van politie

70 inspecteurs van politie.

Een  inspecteur van de functionaliteit wijk heeft NAVAP aangevraagd vanaf 1 augustus 2025.

Een inspecteur van de functionaliteit interventie maakt op 1 september 2025 interne mobiliteit naar de functionaliteit verkeer.

Een inspecteur van de functionaliteit interventie maakt op 1 september 2025 interne mobiliteit naar de functionaliteit wijk.

Een inspecteur van de functionaliteit interventie wordt herplaatst volgens artikel 44 van de wet op de geïntegreerde politie naar de functionaliteit wijk.

Een inspecteur van de functionaliteit recherche maakte op 1 mei 2025 mobiliteit naar de FGP Brussel.

Mits goedkeuring van de gouverneur van de provincie Oost-Vlaanderen wordt volgende betrekkingen vacant verklaard:

- 1 inspecteur wijk

- 3 inspecteurs interventie

- 1 inspecteur LIK

Het is noodzakelijk bovenstaande betrekkingen vacant te verklaren om de continuïteit van deze functionaliteiten niet te hypothekeren.

Artikel VI.II.8 van het koninklijk besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten voorziet dat een vacant verklaarde betrekking ingevuld wordt via het systeem van de mobiliteit.

Het is aangewezen om de voormelde betrekkingen via mobiliteit aan te wijzen.

Indien voor voormelde betrekkingen van inspecteur van politie voor de functionaliteiten wijk, interventie en LIK in de mobiliteit geen, of geen geschikte, kandidaten zijn, kunnen deze betrekkingen van inspecteur van politie opengesteld worden in het raam van de nieuwe selectie- en rekruteringsprocedure via Jobpol.

Juridische grond

De wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus, inzonderheid op artikelen 56, 117,119 en 128 voor wat het operationeel kader betreft.

De wet van 26 april 2002 houdende de essentiële elementen van het statuut van de personeelsleden van de politiediensten en houdende diverse bepalingen met betrekking tot de politiediensten. 

Het koninklijk besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten (Mammoetbesluit).

Het koninklijk besluit van 17 september 2001 tot vaststelling van de organisatie- en werkingsnormen van de lokale politie teneinde een gelijkwaardige minimale dienstverlening aan de bevolking te verzekeren.

Het koninklijk besluit van 20 november 2001 tot vaststelling van de nadere regels inzake de mobiliteit van het personeel van de politiediensten.

Het koninklijk besluit van 16 oktober 2009 tot wijziging van het koninklijk besluit van 17 september 2001 tot vaststelling van de organisatie- en werkingsnormen van de lokale politie teneinde een gelijkwaardige minimale dienstverlening aan de bevolking te verzekeren.

Het koninklijk besluit van 10 januari 2002 waarbij de lokale politie Ninove werd ingesteld op 1 januari 2002.

Het koninklijk besluit van 11 juli 2021 tot wijziging van diverse bepalingen inzake de selectie en de rekrutering van de personeelsleden van de politiediensten.

Het ministerieel besluit van 11 juli 2021 tot wijziging van het ministerieel besluit van 28 december 2001 tot uitvoering van sommige bepalingen van het koninklijk besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten inzake de selectie en de rekrutering van de personeelsleden van de politiediensten.

Het ministerieel besluit van 9 september 2021 tot bepaling van de datum van de inwerkingtreding van het koninklijk besluit van 11 juli 2021 tot wijziging van diverse bepalingen inzake de selectie en de rekrutering van de personeelsleden van de politiediensten en van het ministerieel besluit van 11 juli 2021 tot wijziging van het ministerieel besluit van 28 december 2001 tot uitvoering van sommige bepalingen van het koninklijk besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten inzake de selectie en de rekrutering van de personeelsleden van de politiediensten.

De omzendbrief GPI 15 van 24 januari 2002 betreffende de toepassing van de mobiliteitsregeling van de geïntegreerde politie gestructureerd op twee niveaus, ten behoeve van de lokale verantwoordelijke overheden in de politiezone;

De gemeenteraadsbeslissing van 21 maart 2022 houdende de nieuwe selectie- en rekruteringsprocedure via Jobpol.

De gemeenteraadsbeslissing van 28 april 2025 houdende de vaststelling van de formatie voor wat betreft het operationeel en het administratief en logistiek kader.

Regelgeving bevoegdheid

Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Volgende betrekkingen worden vacant verklaard en begeven bij wege van mobiliteit:

  • 1 inspecteur wijk
  • 3 inspecteurs interventie
  • 1 inspecteur LIK

 De wijze van selectie: ad hoc.

 De samenstelling van de plaatselijke selectiecommissie i.k.v. de mobiliteit voor het midden- en basiskader van de lokale politie:

  • Korpschef of de door hem aangewezen officier (van de betrokken dienst) – voorzitter
  • Officier van politie (van de betrokken dienst) of plaatsvervanger
  • Een personeelslid van het operationeel kader dat ten minste bekleed is met een graad die overeenstemt met de te begeven betrekking en die over de bekwaamheden beschikt die voor de te begeven betrekking vereist zijn. Bij gebrek, een operationeel personeelslid van het eigen korps onder wiens gezag de kandidaat zijn ambt zal uitoefenen (teamchef van de betrokken dienst) of plaatsvervanger.

 Een secretaris, aangewezen door de korpschef, staat elke plaatselijke selectiecommissie van de lokale politie bij.

Artikel 2

Er wordt voorzien in een wervingsreserve voor de voormelde betrekkingen die geldt voor de geschikt bevonden kandidaten tot de datum van de oproep tot kandidaten van de tweede navolgende mobiliteitscyclus die geldt voor een gelijkwaardige functie.

Artikel 3

Indien voor voormelde betrekkingen van inspecteur van politie in de mobiliteit geen, of geen geschikte, kandidaten zijn, kunnen deze betrekkingen van inspecteur van politie opengesteld worden in het raam van de nieuwe selectie- en rekruteringsprocedure via Jobpol.

De selectiecommissie in het kader van de nieuwe selectie- en rekruteringsprocedure wordt als volgt samengesteld:

  • korpschef of plaatsvervanger
  • minstens middenkader (teamchef van de betrokken dienst) of plaatsvervanger 
  • adviseur PLIF of plaatsvervanger.

Artikel IV.31 van het ministerieel besluit van 11 juli 2021 bepaalt dat:

  • de voorzitter en de 2 bijzitters moeten beschikken over een voor de opdracht van de selectiecommissie relevante beroepservaring
  • de meerderheid van de leden van de selectiecommissie ten minste bekleed is met de graad die overeenstemt met de te begeven betrekking
  • de commissie enkel geldig zitting kan houden en kan beslissen indien ze zodanig is samengesteld dat elk geslacht door minstens één persoon is vertegenwoordigd.

De selectiecommissie kan worden bijgestaan door een secretaris.