Terug
Gepubliceerd op 13/06/2025

2025_GR_00250 - IBO 't Kadeeken - Aanpassing huishoudelijk reglement buitenschoolse kinderopvang - goedkeuring

Gemeenteraad
ma 23/06/2025 - 19:30 Gemeenteraadszaal
2025_GR_00250 - IBO 't Kadeeken - Aanpassing huishoudelijk reglement buitenschoolse kinderopvang - goedkeuring 2025_GR_00250 - IBO 't Kadeeken - Aanpassing huishoudelijk reglement buitenschoolse kinderopvang - goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Aan de gemeenteraad wordt goedkeuring gevraagd voor het vernieuwde huishoudelijk reglement voor de stedelijke Buitenschoolse Kinderopvang 't Kadeeken. 

Argumentatie

Om het huishoudelijk reglement van de Buitenschoolse Kinderopvang 't Kadeeken te laten evolueren naar de noden van de huidige werking worden een aantal aanpassingen voorgesteld. 

Algemene aanpassingen doorheen het hele reglement:

  • In het nieuwe reglement wordt gesproken over "Buitenschoolse Kinderopvang 't Kadeeken" in plaats van "Initiatief Buitenschoolse Opvang 't Kadeeken". Op die manier gaat de naamgeving mee met de nieuwe regelgeving in de lijn van het BOA-decreet. 
  • Tekstueel werden aanpassingen gedaan zodat het reglement eenvoudiger en verstaanbaar is voor alle ouders. Te uitgebreide tekstblokken werden helderder geformuleerd of weggelaten indien ze niet relevant zijn voor de ouders/voogden.

Specifieke aanpassingen in het reglement: 

1.1. OrganisatorRechtsvorm en ondernemingsnummer toegevoegd op aanraden van jurist.
1.2. Verantwoordelijke en team Mailadres coördinator werd toegevoegd. 
1.3. Kinderopvanglocatie Verwijzing naar nieuwe regelgeving werd toegevoegd.
Info over capaciteit en kindratio werd proactief weggelaten aangezien er vanaf 2026 een lokaal erkenningskader van toepassing zal zijn en de ratio dus zal veranderen.
1.4. Openingstijden 

Toevoeging dat aanpassingen mogelijk zijn en deze worden aangekondigd. 

Sluiting maandag carnaval toegevoegd: dit stond niet beschreven in het vorige HHR maar was er wel al.

Op 24 december en 31 december: sluiting vanaf 12.30u in plaats van 12.45u. 

Aanpassing van de openingsuren naar sluiting om 18.30u in plaats van 19.00u aangezien het aantal aanwezige kinderen na 18.30u te beperkt is. 

2.1. Doelgroep

Geen leeftijden meer vermeld want anders sluiten we kinderen die blijven zitten uit. Het BOA-decreet spreekt ook over kinderen uit het basisonderwijs

Uitleg toegevoegd over kinderen met extra zorg aangezien dit toch wel een aangepaste werking vraagt.

Beklemtoning voorrang aan kleuters zoals vermeld in het BOA-decreet. 

2.2. AanbodToevoeging informatie over rustruimte voor kinderen met extra zorgnoden.
Informatie toegevoegd hoe de locatie is opgedeeld.
Broodmaaltijd vervangen door crackers. Crackers blijven langer houdbaar. Er wordt hier weinig beroep op gedaan en het brood bleef te lang in de diepvries zitten met gevolg dat we deze dan dikwijls moesten weggooien.
Er wordt geen drankje niet meer aangeboden sinds de coronaperiode. Er wordt gevraagd aan de ouders/voogden om zelf water mee te geven. 

Informatie over voor- en naopvang bij buitenschoolse activiteiten en kampen werd  toegevoegd.

Toevoeging van praktische afspraken.

2.5. Gedrag 

Toevoeging van het stimuleren van positief gedrag.

Toevoeging dat kinderen die een schorsing hebben bij andere gemeentelijke diensten (speelplein Karrot, sportkampen) niet kunnen inschrijven voor de opvang in 't Kadeeken.

2.6. GezondheidToevoeging dat kinderen niet toegelaten worden als men levende luizen en neten heeft.
2.7. VeiligheidDuidelijker verwoord en structuur overzichtelijker uitgewerkt.
Apart puntje over "warmteplan" werd weggelaten en onder de noemer "procedures" geplaatst.
3.1. Online registreren en inschrijven Geen verplichte intake meer, behalve voor kinderen met extra zorgnoden. 
Regel dat er een minimum van 20 euro in de portefeuille van Ticketgang moet staan, is weggelaten. Voor kwetsbare gezinnen in een minimum van 20 euro in de portefeuille namelijk minder evident. In de portefeuille moet nu enkel het bedrag opgeladen worden dat nodig is voor de inschrijving. Wie een negatieve portefeuille heeft, kan namelijk niet meer inschrijven. De portefeuille in Ticketgang kan enkel negatief gaan wanneer er een supplement (boete) wordt aangerekend. 
3.2. Het kinddossierInfo over kinddossier werd toegevoegd. Alle informatie wordt rechtstreeks hierin opgeladen waardoor er geen bewijsstukken meer apart opgevraagd worden.
Toevoeging van de aankomsttijden van de bussen zodat ouders enkel de nodige tijd betalen. In het vorige reglement was hier geen duidelijkheid over naar de ouders toe en betaalden ze vaak te veel.
Toevoeging dat inschrijven de dag zelf pas mogelijk is na contact met de begeleiding van 't Kadeeken om zo de planning al dan niet te kunnen afstemmen.
Afspraken over de wachtlijst toegevoegd zodat er een correcter beeld is van de noden die we niet kunnen invullen en er een snellere opvolging van de wachtlijsten kan gebeuren. 
3.5. Annuleren Aanpassing: annuleren kan enkel nog in geval van overmacht. De cijfers tonen namelijk aan dat ouders onmiddellijk inschrijven wanneer de inschrijvingen open staan, maar dit ook bij andere kampen doen en nadien pas een planning opmaken. Vervolgens wordt er vaak geannuleerd zonder geldige reden, maar dit zorgt ervoor dat ouders die het echt nodig hebben op de wachtlijst komen en pas zeer laattijdig weten of ze een plaatsje hebben. We willen een realistischer beeld hebben van de noden en de wachtlijst door ouders te stimuleren om enkel in te schrijven wanneer ze zeker zijn dat ze opvang willen in 't Kadeeken. In het vernieuwde huishoudelijk reglement in bijlage (integraal deel van dit besluit) wordt een overzicht gegeven van alle redenen die geldig zijn voor overmacht en de bewijsstukken die erbij opgevraagd worden.
Hierbij is t.o.v. het vorige reglement toegevoegd dat een wijziging van het werkrooster na inschrijving een geldige reden van overmacht is.
De term "stiefouder" wordt vervangen door "plusouder". 
3.6. Breng- en haalmomenten 

Gebruik van barcode (sleutelhanger) voor het scannen wordt momenteel niet meer gebruikt en werd dus weggelaten.

Weglaten leeftijd +18 jaar om kinderen op te halen. Vaak komt een broer en zus. De ouders geven hiervoor expliciet toestemming.

Leeftijd van 10 jaar toegevoegd om kinderen alleen naar huis te laten gaat mits schriftelijke toestemming van de ouders.

4.1. Wettelijke bepalingen 

Verwijzing naar bijlage met de hanteerde prijzen. Voorheen geen overzicht hiervan.

Mogelijke indexeringen telkens vanaf 1 februari (in het vorig reglement was dit 1 januari).

Op termijn geen verdere wettelijke bepalingen meer dus deze zijn er nu ook al proactief uitgelaten.

7.1. Wijzigingen in het huishoudelijk reglement 

Minstens 2 maand op voorhand vervangen door "voor de 15de van de maand". Hierdoor wordt dit gelijklopend met een nieuwe inschrijving van de ouder.

Toegevoegd dat ondertekening en kennisname bij elke wijziging via het online platform Ticketgang gebeurt. 

7.2. Stopzetting van de opvang voor het gezin Toevoeging hoe men hierover info kan aanvragen.
7.3. Stopzetting van de opvang door de organisatorToevoeging: "Wanneer het kind niet meer in het basisonderwijs zit."
Toevoeging: "Wanneer de online portefeuille negatief blijft staan."
Toevoeging: "Wanneer het kind herhaaldelijke schorsingen heeft ontvangen binnen een termijn van 1 jaar."
Uitgebreide uitleg over manier van communiceren hierover werd weggelaten.
8. Tot slotData en regelgeving werden aangepast.


Juridische grond

Het besluit van de Vlaamse Regering over lokaal beleid buitenschoolse opvang en activiteiten, inclusief overgangsbepalingen van 18 juni 2021.

Het besluit van de gemeenteraad betreffende de goedkeuring van het huishoudelijk reglement van IBO 't Kadeeken van 26 april 2021.

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad gaat akkoord met het vernieuwde huishoudelijk reglement voor de stedelijke buitenschoolse kinderopvang 't Kadeeken.  De toepassing van dit reglement treedt in werking vanaf 1 september 2025.

Artikel 2

De toepassing van het huishoudelijk reglement, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad van 26 april 2021, wordt opgeheven vanaf het moment waarop het nieuwe reglement toegepast wordt.