Terug College van burgemeester en schepenen

ma 02/12/2024 - 13:30 Collegezaal

Bespreekpunten

Grondgebiedzaken

Ruimtelijke ordening

Lokale economie

Patrimonium

Leefmilieu

Openbare werken

Omgeving

  • Het college van burgemeester en schepenen weigert de aanvraag voor het bouwen van 2 meergezinswoningen.
    De motivatie luidt als volgt:

    Strijdigheid met art 3.5 van het BPA over de rechtopstaande dakvensters is een legaliteitsbelemmering aangezien de ontwerper geen afwijking heeft gevraagd.
    Als men kijkt naar de historiek van het project, die concreet bestaat uit drie vergunningsaanvragen, kan men vaststellen dat de grootte van het programma quasi ongewijzigd blijft in de drie aanvragen. In voorliggende aanvraag wordt een woonentiteit meer gerealiseerd tov de vorige aanvragen en er worden enkele parkeerplaatsen minder voorzien. Er blijft nog steeds een disproportie tussen 16 woonentiteiten en 54 parkeerplaatsen. Dit onevenwicht is de rode draad in de drie aanvragen. Voorliggende aanvraag wijkt hier niet van af. Bijgevolg blijft de afweging uit de vorige weigeringen, die beslist werden door de het college van burgemeester en schepenen in eerste aanleg en door de deputatie in tweede aanleg, ook bestaan. 

    Het ruimtegebruik blijft gemaximaliseerd ten koste van de leefkwaliteit van de binnenstad. Het uitgestrekt terrein achter de woonblokken wordt voornamelijk ingevuld met bovengrondse parkeerplaatsen en circulatieruimte. Het ruime terrein en de situatie leent er zich toe om een deel van dit binnengebied in te richten als een groene oase waar omwonenden (visueel) gebruik kunnen van maken. Door het binnengebied in te vullen ten gunste van de wagen wordt de kans ontnomen om hier een groene oase te creëren. 
    De deputatie heeft in het vorige dossier zoals het college van burgemeester en schepenen geconcludeerd dat een meergezinswoning met parkeerplaatsen functioneel inpasbaar is binnen het stedelijke weefsel maar dat voorliggend project de goede ruimtelijke ordening schaadt. De aanvraag heeft door het overaanbod van parkeerplaatsen een negatieve impact op de mobiliteit. De densiteit van het project is gemaximaliseerd ten koste van de leefkwaliteit van de binnenstad. Het ruime terrein achter de woonblokken wordt voornamelijk ingevuld met bovengrondse parkeerplaatsen en circulatieruimte. Deze locatie leent er zich toe om een deel van dit binnengebied in te richten als een groene kwalitatieve ruimte waar omwonenden (visueel) gebruik kunnen van maken. 
    Bijkomend kan aangesloten worden bij de argumentatie van de gecoro. 1) Er is geen garantie van de werking van het binnengebied. De leefkwaliteit van het project is afhankelijk gemaakt van de ontwikkelingen op andere percelen, die hier in dit project niet behandeld worden. Parkeerplaatsen voor ontwikkelingen op andere percelen (vergunde ontwikkelingen en toekomstige ontwikkelingen) zijn in dit project opgenomen. 2) Er zijn mobiliteits- en veiligheidsconflicten door te krappe circulatieruimte ter hoogte van de onderdoorrit en door de lange flessenhals tussen de parkeerplaatsen en het openbaar domein. De netto onderdoorrit is smal ter hoogte van de inkom van het appartementsgebouw. 3) Het vergunnen van 54 parkeerplaatsen voor auto’s in het historische stadscentrum met al een problematische interne circulatie is niet aangewezen.
    De goede ruimtelijke ordening wordt geschaad.
  • Het college van burgemeester en schepenen weigert een vergunning voor het aanleggen van een zwembad na sloop van de bestaande vijver.
    De motivatie luidt als volgt:
    De aangevraagde stedenbouwkundige handelingen zijn gelegen in parkgebied. De aanvraag is niet in overeenstemming met de voorschriften van het gewestplan. Slechts die werken en handelingen kunnen toegelaten worden, die strikt noodzakelijk zijn voor de openstelling, het behoud, verfraaiing en/of aanleg van het park. Enkel deze handelingen en werken die behoren of bijdragen tot de inrichting van het parkgebied, zijn er toegelaten, met uitsluiting van alle werken en handelingen met een andere bestemming, weze het een residentiële, industriële, agrarische, commerciële en zelfs culturele bestemming. Er kan geen gebruik gemaakt worden van een afwijkingsmogelijkheid voor een zwembad bij een residentiële woning. Er kan ook geen gebruik gemaakt worden van het vrijstellingenbesluit aangezien er al ca 140 m² niet overdekte constructies in zij- en achtertuin aanwezig zijn. Gezien de strijdigheid met de voorschriften is er een legaliteitsbelemmering.

Mobiliteit

Vrije tijd en onderwijs

Jeugd

Cultuur

Stafdienst

Secretariaat

Interne dienstverlening

Personeelsdienst

Overheidsopdrachten

Politie

Politie

Financiën

Financiën

Hulp- en dienstverlening

Oudere en kind

Algemene hulpverlening

Consensuspunten

Interne dienstverlening

Personeelsdienst

Overheidsopdrachten

Communicatie

Integrale veiligheid

Politie

Politie

Grondgebiedzaken

Lokale economie

Ruimtelijke ordening

Openbare werken

Patrimonium

Omgeving

Mobiliteit

Leefmilieu

Vrije tijd en onderwijs

Evenementen

Onderwijs

Bibliotheek

Jeugd

Financiën

Financiën

Hulp- en dienstverlening

Oudere en kind

Burgerzaken

Stafdienst

Organisatieontwikkeling

Secretariaat

Juridische dienst

Hoogdringende punten toe te laten tot de zitting


Publicaties